Clădirea Teatrului
Naţional din Calea Victoriei distrusă iremediabil de bombardamentele din zilele de 24 – 26 August 1944
În urma Actului de la 23 August
1944, când România trecea de partea Naţiunilor Unite, în zilele 24 – 26 august,
capitala a fost ţinta bombardamentelor aeriene germane, bombardamente de
represalii ce au pricinuit mai multe pagube decât făcuseră în cinci luni bombardamentele anglo-americane. Aviaţia
germană a vizat în principal Palatul Regal, însă au fost lovite din plin casa
Bucholtz şi avariată biserica Cretzulescu, în apropiere au fost lovite Ministerul
Armatei, Opera, biserica Brezoianu, Casa Meitani, hotelul Princiar, de pe bulevardul
Elisabeta, Teatrul Naţional din Calea Victoriei, Ateneul, hotelul şi
restaurantul Continental. Studiourile radiodifuziunii din str. G-ral Berthelot,
de asemenea.[2]
După ce a fost distrusă clădirea din
Calea Victoriei, teatrul a continuat să funcţioneze în sălile Comedia, Studio
din Piaţa Amzei, sălile de festivităţi ale liceelor Sfântul Sava şi Matei
Basarab, Cercul Militar, iar după o perioadă îşi va desfăşura activitatea doar în
sălile Comedia şi Studio.[3]
Pe locul lăsat viran de Teatrul Naţional a fost construit Hotelul Novotel, inaugurat în 2007 şi a cărui intrare a fost realizată după modelul intrării Teatrului Naţional.
Lipsa unei clădiri proprii Teatrului
Naţional i-a preocupat pe conducătorii comunişti ai României atât de mult încât
au făcut demersuri repetate la Moscova pentru a trimite specialişti în
construcţia de edificii de cultură. Această acţiune ne este dezvaluită de o
notă dată la 22 martie 1950, semnată Clujincescu, înregistrată la Biroul
Politic al C.C. al P.M.R. şi transmisă către cunoştinţă în anul 1950 lui Iosif
Chişinevski:
„În
legatură cu tehnicienii sovietici pentru construcţia Teatrului Naţional din
Bucureşti, şi anume: Un arhitect specialist în construcţia de teatre, Un
inginer specialist în construcţia de scene, Un inginer specialist în probleme
de acustică şi Un inginer electrician, s’au facut diferite intervenţii începând
din anul 1948.
Ultima
intervenţie a fost facută prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe la
începutul lunii August 1949. La 18 August 1949 Ministerului Afacerilor Externe
a primit o notă din partea Ambasadei U.R.S.S. din R.P.R., prin care se făcea
cunoscut că Guvernul Sovietic va trimite în scurtă vreme aceşti specialişti
împreună cu cei ceruţi pentru fizicultură şi sport.
Problema
specialiştilor pentru Teatrul Naţional a figurat şi în lista pe care a
înaintat-o delegaţia economică română condusă de tov. Bîrladeanu, cu prilejul
tratativelor pentru încheerea noului acord economic cu U.R.S.S.
După
audienţa pe care am avut-o la tov. Lebedev, preşedintele Comitetului
pentru Artă al U.R.S.S., în cadrul
căreia am ridicat din nou această problemă împreună cu celelalte privind
ajutorul în cadre pentru Ministerul Artelor, am fost întrebat prin Ambasada
R.P.R. la Moscova, la ce dată ar fi oportun să sosească specialiştii care pot
fi trimişi imediat, adică cei pentru operă şi balet şi un arhitect şi un
inginer constructor pentru Teatrul Naţional. Am propus data de 1 Februarie. Cei
trei specialişti au sosit la 30 Ianuarie pentru operă şi balet. Cu prilejul
ultimei audienţe pe care am avut-o la tov. Bespalov, vicepreşedinte al
Comitetului pentru Artă al U.R.S.S., am ridicat din nou problema lor şi am
primit asigurări că nu vor întârzia.”[4]
Nota este continuată de o alta,
scrisă de mână, în care se precizează că:
„La
data de 18 August 1949 ministerul nostru a primit dela ambasada noastră din
Moscova o adresă (No. 345) prin care comunica răspunsul ministerului Afacerilor
Externe al U.R.S.S. la cererile noastre repetate şi anume că Guvernul U.R.S.S.
a decis să trimeată în R.P.R. specialiştii ceruţi de noi: 3 ingineri pentru
construirea teatrului naţional precum şi specialişti pentru construirea
studiourilor de cinematografie. Nota verbală prin care ministerul a cerut
această aprobare, trimisă ambasadei U.R.S.S. la Bucureşti au data de Mai 1949 şi
revine la notele trimise anterior adică la 19 Ianuarie 1949 şi alte 2 la 31
Ianuarie şi 5 Martie.”[5]
Teatrul Naţional
aşa cum arăta el iniţial în 1973. Se pare că tocmai datorită formei sale de „pălărie” a intrat în procesul de „remodelare”.
O dată cu decesul lui I.V.Stalin, în
1953, şi promovarea de către Nikita Hrusciov a unei politici de destindere în
lagărul socialist, conducerea P.M.R. a iniţiat o poziţie proprie în ceea ce
priveşte politica internă dar şi externă. Formulele pe care liderii comunişti români
le-au folosit în iniţiativa de distanţare faţă de Moscova au fost neamestecul în treburile interne şi respectarea suveranităţii naţionale. Acţiunile
conducerii de la Bucureşti au dus la retragerea trupelor Armatei Roşii şi a
consilierilor sovietici, următorii paşi fiind opoziţia faţă de structurile
suprastatale ale C.A.E.R. şi ale Tratatului de la Varşovia, eliminarea
elementelor fidele Moscovei şi promovarea unui comunism naţional, continuând cu
aşa numita „Declaraţie de independenţă” din 1964.
Astfel
că Teatrul Naţional a fost ridicat între 1964 – 1973 după planurile
arhitecţilor Horia Maicu, Romeo Belea şi Nicolae Cucu, iar de structura de
rezistenţă s-a ocupat inginerul Alexandru Cişmigiu. În 1978 s-a hotărât
modificarea edificiului atât la exterior cât şi la interior, proces ce a adus
clădirea Teatrului în stadiul în care o cunoştem astăzi.[6]
Teatrul Naţional aşa cum arăta după refacerea sa din
anii ’80 până în martie 2011
În
2007 a fost iniţiat un proiect cuprinzând expertize şi studii în vederea
reabilitării clădirii Teatrului Naţional. În martie 2011 au început lucrările
de reabilitare, ce au în prima etapă menirea de a înlătura structura din beton
de aproximativ 150 tone adaugăte în 1983 şi care se sprijinea pe zidurile vechi
afectând structura de rezistenţă. Teatrul de Operetă „Ion Dacian”, Centrul
Naţional al Dansului cât şi depozitul Muzeului Naţional de Artă Contepmorană
care funcţionau aici vor primi locaţii noi. Deşi teatrul se află în plină
reconstrucţie, se dau reprezentaţii în toate sălile, urmând ca o dată cu
înantarea lucrărilor să existe cel puţin o sală care va funcţiona. Durata
lucrărilor este estimată la 28 de luni, la finalul cărora va disparea Sala
Amfiteatru, dar v-or fi amenajate alte trei săli, dintre care una în aer liber
pe terasa căldirii, Sala Studio revenind din administrarea Teatrului de Operetă
Teatrului Naţional. Parterul teatrului va deveni un spaţiu multifucţional,
foaierele vor fi deschise de dimineaţa până seara ocupate de cafenele, librării
şi alte spaţii culturale. Primetrul dintre TNB şi Hotelul Intercontinental, în
care în prezent funcţionează o parcare, va fi transformat în parc.
NOTE
[1] George Potra, Din Bucureştii de
ieri, vol. I, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1990, p. 523
– 536.
[2] Nicoleta Ionescu-Gură, Bombardamentele
anglo-americane şi germane asupra Bucureştiului din anul 1944 în
„Bucureşti, materiale de istorie şi muzeografie”, nr.13, Bucureşti, 1999, p.
163 – 167.
[3] http://www.tnb.ro/index.php?page=istoric-tnb
[6] http://www.tnb.ro/index.php?page=istoric-tnb
3 comentarii:
Unii spun insa ca sediul initial nu era chiar iremediabil distrus. Nu s-a dorit restaurarea ca doar nu suntem polonezi ...
Asta fara indoiala, indiferent de starea imobilului putea fi refacut din temelii, insa se pare ca daca mai intai interesul pentru cultura era redus atunci cand s-a luat hotararea construirii unui astfel de edificiu trebuia sa nu aibe legaturi cu vechiul regim ci sa fie unul reprezentativ noii oranduiri.
Primul (sau printre primele) fara legatura cu vechiul regim a fost teatrul Giulesti. Puteau sa faca un teatru national nou fara legatura cu trecutul dar sa-l fi restaurat si pe celalalt, macar ca sala de repetitii pentru vreun teatru de sindicat sau casa de cultura ca aia de la "Infratirea-ntre picioare" ( :) asa spunea o doamna doctor prin anii '80 despre "Infratirea intre popoare").
Trimiteți un comentariu